Selasa, Januari 22, 2013

Siakap Stim Asam Boi


Salam besiaran....manu yg paling sdp..pehh nak pulak ikan siakap kegemaran saya...hemmm..seekor mcm x cukup2...bukan tamak tp mmg saya suka sangat mkn ikan siakap...x kira lah masak resepi apa pun...hemmm tang kuah tu sdp di hirup walau di masak stim..ada masam2 manis...nak lg best perah jus limau dan letak asam boi pehhhh...pastu lawan sama budu dan telur dadar...mak haiiii mkn sampai x  hinggat tuuuu sabauuu jelah ahammm :-)..resepi sempoi lg mudah jom intai

IKAN SIAKAP STIM ASAM BOI

Bahan
Ikan (siakap, kerapu )
1/2 biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - ketuk
1 inci halia - hiris halus
5-6 biji asam boi
1/2 batang carrot - hiris ikut suka
Tomato cherry @ biasa - belah 4
Daun ketumbar/kucai/kobis
1 sudu sos ikan
1 sudu kicap cair
1 sudu sos tiram - (optional)
Hirisan limau atau jusnya
Cili padi dan cili merah - hiris@ketuk
Garam/Gula
Tepung jagung+air sedikit jika ingin kuah pekat - sy x letak

Caranya
Basuh ikan dengan limau kemudian cuci bersih. Letak ke dalam pinggan@mangkuk tahan panas yang sesuai.
Susun@taburkan bwg putih, bwg merah, halia ke atas ikan dan di bawah ikan, tuang sos ikan, sos tiram, kicap cair, asam boi... kalau nak bekuah tambah air..kukus 10 mimit
Akhir sekali masukkan sayuran dan kukus lg 5-8 minit hingga ikan masak




6 ulasan:

Amie berkata...

Sedapnya buat lunch! Pernah buat sekali...memang menjilat jari!

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie hee amboi sampai menjilat jari tu...saya sampai menjitat tulang heee

INA berkata...

salam Kak..sedapnya.....dah lama x buat dan makan ikan kukus nie..nnt boleh cuba lak resepi akak nie.

tun_telani berkata...

fuh.. mkn mmg bertambah2 nih..

Nooriah Abdullah berkata...

sedapnya Sheila boleh berdiet macam ni kukus mengukus ni kan

Rohah berkata...

fuhhh kak! tak leh tahan tengokikan stim ni...nak meratah je yg syoknya..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More