Isnin, Januari 14, 2013

Coffee Mousse Cake


Assalamualaikum salam sejahtera di pg isnin...x jemu ke mkn kek...hee x lahhh kalau kek yg sdp mana nak jemukan....x gemuk keee selalu mkn dan buat kek hee hee bab tu x ada masalah nyeeee....kat dlm rmh ni semuanya slim2 belaka wakakaka..amboiiii...pandai mkn pandai le simpan ehhh ehhh salah... pandai mkn pandai le jaga hemmm....kek kopi lembap sdpnya...kena pulak dgn topping perasa kopi..mmg sesuai...sama mcm kek coklat lembap juga kalau dah seharian rasanya cukup sebati....kek ni tak ada rasa pahit kopi pun....rasa ala2 cappuccino pun ada..resepi kek ni sama dgn kek coklat moust ...kat sini saya guna serbuk kopi cap kapal api....serbuk kopinya pun halus...pada yg nak cuba tu jangan ragu2 lah ye,,,kek ni mmg sedap...pada yg pengemar rasa kopi atau suka makan gula2 kopiko mcm tulah rasanya..........jom negok resepi...


Coffee Mousse Cake

Bahan-bahanBahan-B
2 cawan tepung kek
1 cawan minyak masak/minyak jagung
1 cawan gula kasterd
1 cawan air suam
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan serbuk kopi ( Sheila guna serbuk kopi cap kapal api)
3 biji telur A

*Untuk Topping*
1/2 buku butter
1/2 cawan susu pekat manis
2 sudu serbuk kopi
Satukan dlm mangkuk butter dan susu pekat kacau sebati kemudan masukan serbuk kopi kacau lg bg sekata
Guna kaedah double boiler sampai adunan bekilat, kemudian curah pada kek yang telah sejuk.

Cara-caranya
1. Ayak tepung kek bersama, serbuk kopi, ketepikan. Panaskan pengukus.
2. Dalam mangkuk lain satukan telur , gula, pukul sehingga gula hancur.
3. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu/spatula, kemudian masukkan pula susu cair dan minyak masak, kacau sebati. jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.
4. Alaskan acuan dengan baking sheet, curahkan adunan di dalam acuan dan tutup permukaan acuan dengan alumunium foil bagi mengelakkan air jatuh di atas permukaan kek dan kukus selama 45 minit - 1 jam


lelehan topping perasa kopi yg sdp....


8 ulasan:

Nooriah Abdullah berkata...

salam Sheila, alahai nampak pun dah tau sedapppp apa lagi kalau kopi mmg fav tu huh tak cukup sepotong tu hee

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Nooriah heee sdp kak...nak pulak lawan sama kopi o kurang manis pehhhh...tahan gantuk kikiki

Amie berkata...

Selamat pagi Sheila.... lazatnya CMC tu... minta sepotomg ye buat minum pagi!

Sheila Shafeareen berkata...

salam sejahtera Kak Amie heee mmg lazat...bolehhh saja...

rahel berkata...

Salam Sheila....
Tengok pun dah tergoda....sedapnya pepagi dah mkn kek...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Rahel heeee...asalnye buat smlm buat mkn ptg..ada lebihan blg buat utk sarapan pg ni...mmg sdp

tun_telani berkata...

Salam kak sheila.. sedap nihh.. tun dh la hantu kopi gak, mmg ada je stok kopi kt umah nih.

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam tun hee sdp sudi2 kan lah cuba ye...insyaallah sdp

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More