Khamis, Januari 31, 2013

Ikan Sambal Siam


Assalamualaikum salam sejahtera di pg khamis....sarapan apa pg ni...dah plan ke nak masak apa utk hidangan tghari juga....jom pekena lauk ikan masak sambal siam ni...x rugi mencuba mmg sdp, ni lauk mkn mlm td tau so dah habis leee kalau nak kena buat sendiri...:-)...rasa kuah yg ala2 mcm rendang pun ada....sy guna ikan kerisa yg di goreng garing..makan panas2 kan sdp...pastu curah  kuah atasnye hemmm harum bau daun limau purut...yg bestnya taburkan bawang goreng yg di goreng sendiri byk2 sdp gitu....kuahnya sdng elok..jgn cair nnt kurang kawnya..resepi asal dari Kak Iza Akma yg mengunakan ayam so di olah sikit oleh Zaliedana mengunakan ikan .....terus tegoda, lg pun bhn pun x susah mana....apa salahnya ubah2 selerakan dgn resepi dan rasa yg baru....mmg bebaloi... next  cuba dgn ayam /dgg pulak tq Zaliesana bg ider nak masak,,, :-)


Resepi Asal Ayam Sambal Siam
Majalah rasa..Sumber Rsp : Kak Iza Akma
Resepi Ikan Sambal Siam
Sumber: Zaliedana

Bahan2:-
500 gm Ikan,dilumur garam,serbuk kunyit,lada itam n tepung jagung
150ml Santan Pekat (Aku ltak susu cair) - Sheila letak santan
Minyak Masak
2bji Limau kasturi di perah ambl airnya
Garam Gula secukup rasa

Bahan Kisar
20Tangkai cili Kering
6 Biji Bawang Merah
2cm Kunyit Hidup
2cm Halia
3cm Belacan yg dibakar

Bahan Hiris Halus
Daun Limau Purut
2batang Serai(Aku Ketuk ajer)
3Cm Lengkuas(Aku kisar jer)

Bahan Hiasan
Daun limau purut yg dihiris halus
2Ulas Bawang Putih Hiris nipis n goreng garing
4Biji Bawang Merah Hiris nipis n goreng garing

Caranya:-
Goreng ikan yg dilumur dgn gram ,serbuk kunyit,serbuk lada itam n tepung jagung hingga garing,Letak didlm pinggan yg sesuai n ketepikan..
Buang lebihan mnyak msk n tinggalkan sedikit shja utk msk kuah.
Panaskan minyak masak,goreng bhn kisar ,masukkan serai n lengkuas goreng lagi sehingga garing n naik bau,
Masukkan santan n daun limau yg dihiris, tmbah sedikit air,biar mendidih ,perasakan dgn grm, gula n juga jus limau nipis..
Tuang kuah yg siap dimsk keats ikan yg digoreng tadi.
Goreng garing bawang merah n putih,taburkan diatas ikan tadi bersama2 dgn daun limau yg dihiris halus..
Siap utk dihidangkan..
Selamat mncuba n mnjamu selera..


8 ulasan:

zana fahmi berkata...

Salam Sheila, kakzana baru keluarkan ikan kerisi dari peti tu. Nanti nak cuba juga la, bosan kan asyik goreng je.

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam kak Zana hee betul tu..sesekali tukar rasa sdp tu...mencuba bebagai resepi...nnt hantar sikit ye :-)

Amie berkata...

Selamat pagi Sheila,
resepinya nampak mudah tfapi menyelerakan! tentu sedap kuahnya tukan...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Sedap juga tu Shiela cuba goreng siam lah pulak :D

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnyerrrr! lagi2 guna ikan kerisi mmg sedap isinya...

Rohah berkata...

betul2 menyelerakan..

Zaliedana berkata...

Assalam kak sheila,best kan rsa kuah nih,ala2 rendang,mak n hb sy pon suka..MMg cpt sungguh akak menerai rcp..Bhn pon mmg xssh sgt kan,mmg da jer kat umh kan..

kakyon berkata...

nampaknya menyelerakan.bolehlah akk meneray nanti..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More