Khamis, Januari 17, 2013

Kerabu Mangga


Salam sejahtera buat semua....n3 pg lauk kerabu mangga tp ni dah habis tau jgn di tanya, semalam punye juadah mkn lunch ....sekali hadap habis....kalau pekena kerabu mcm ni buat sekali byk pastu ratah hemmm dap dap dap :-)...letak udang tabur kacang pehhh harum baunya...biasalah kalau kerabu ala ala thai gaya nye mcm nilah...masam , manis, pedas semua cukup..apa lg boleh le cari mangga tghari ni sagat buat kerabu....ayukkk..


KERABU MANGGA ALA THAI

Bahan-bahan 
3 Biji Mangga Muda - parut
1 Biji Bawang Besar - hiris
1 Kuntum Bunga Kantan - hiris
1 Pokok Daun Kesum - hiris
3 Biji Cili padi - hiris halus
1 Biji Cili Merah - hiris
1 Biji Limau Nipis - ambil Jusnya 
Sedikit kacang tanah tumbuk kasar
Sedikit udang kering / ikan bilis goreng utk tabur
1 sudu garam /1 sudu gula

Cara Penyediaannya 
Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk.
Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa.
Masukkan jus limau nipis dan gaul rata sehingga sebati.
Masukkan ke dalam mangkuk dan sedia untuk dihidangkan.

4 ulasan:

Nooriah Abdullah berkata...

salam Sheila, wah kerabu mangga terliur tengok pepagi ni, ada ni mangga kat rumah boleh lah try mesti bertambah nasi hari ni

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Nooriah hee..sdp kan meratah aje ...buat lebih yeee nnt hantar...

adda syuhada berkata...

sedapnya..kalau taklalu makan nasi ni nampak kerabu terus meningkat selera...ratah2 pun sedap..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Aduh dah lama tak makan kerabu mangga... selalu buat bila buah mangga di rumah mak akak berbuah... sekarang dah habis la pulak... kena tunggu buah lagi nampaknya :D

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More