Rabu, Februari 06, 2013

Kuey Teow Goreng Kering


Assalamualaikum...harap kawan2 semua sihat...bz ke, biasalah menjalankan tugas harian ye tak ?...tugas yg mulia utk keluarga...InsyaAllah...request dari ank suruh buat Kuey teow grg kering...hemmm asalnya nak bawa bekal ke sklh sebenarnya heee....malas katanye nak ke kentin tunggu lama beratur..bawa bekal senang tinggal duduk mkn je..ok kali ni sy guna kuey teow yg halus yg peket gambar kunci...mee kuning, laksa pun ada yg peket cap kunci juga... jenama cap kunci ni ok juga kuey teow, mee laksanya pun lembut......kuey teow grg mkn x sambla cili kicap tapi x syok mesti nak ada heee... kalau nak bg lagi best ada cili jeruk pehhhh...


Kuey Teow Goreng Kering

BAHAN :

500 gram kue teow, cuci dan toskan
sayur kubis, carrot, tauge..atau ikut suka
2 biji telur, pukul sedikit
2 biji bawang merah, hiris
4 ulas bawang putih, cincang halus
3 keping fish cake, hiris
1/2 cawan isi udang/isi ayam/daging
1 camca besar sos cili
2 camca besar kicap pekat dan kicap cair
3 camca besar cili kisar


CARANYA
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar , tumis hingga terbit minyak. Masukkan udang, fish /aym/daging biar bhn empok
Tolak ketepi kuali, dan masukkan telur. Biar telur mengeras sedikit dan hancurkan. Gaul rata dan tambah sos cili, kicap pekat dan sedikit kicap cair, kacau rata.
Masukkan kue teow, dan sayuran dan gaul hingga rata, kacau dan masak hingga layu sedikit. Tambah kicap cair secukup rasa, dan masak dengan api perlahan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas.

Kali Ni buat goreng kering..sdp mkn sama sambal cili kicap



5 ulasan:

Gee® berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Gee® berkata...

ops..silap taip daaa... heeee

nk oder kuey teow goreng satu!! mengancam!!

Sheila Shafeareen berkata...

heee hai Gee boleh meh le dtg nak berapa bungkus

inahar ali berkata...

salam rindu sheila..akak kalu makan kway teow goreng mmg suker yg kering cenggini..lagi puas makan rasanye kan!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Inahar hee betul tu kak mkn yg kering puas mknnye...yg basah pun sdp.. tp syok mkn panas2 bila dah sejuk jd kembang kan...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More