Selasa, Mei 15, 2012

Tauhu Goreng & Kuah Bekacang


Salam besiaran di hari selasa...harap semua ibu2 sihat yeee...hari ni buat mkn tegahari manu simple lg sdp....diet yeeee...ahammm yeee dlm proses pegecil lan :-)...dah plan pun nak buat resepi ni....Quinnie dok tayang kemarin tu yg x sabau2 nak merasa....bahan pun simple2 ... cuma buah kuah aje....lg pedas lg best...sayur tu tepulang le lak letak apa...cuma kat sini saya goringkan tempe buat tambahan....resepi asal dari Artis hehehe pastu  Kak Besah pun kongsi kat MyR............hemmm cubalah :-)mmg sdp

kacang tumbuk saya dah campurkan sekali dlm kuah...cuma taburkan bijan di atas

TAHU GORENG

Resepi Asal : kakbesah@myr

Bahan-bahan ( sepinggan )
10 biji cili api kampung
3 ulas bawang putih
kicap lemak manis secukupnye
3 genggam kacang tanah(+- secawan) - digoreng
utk sayur, puan Rahimah guna 3 jenis saja;
3 biji telur rebus
segenggam tauge - celur (3 saat jer tau)
3 keping tauhu goreng
1/2 batang timun - belah dua & hiris (baru edit coz bru tringat.. "ala kaseem.. amponkn mak kaseem..mak dh tua..!")
ada tempe goreng skit.. so akk ngn sukarela letak skali.. (opps, yg timun tu akk x letak sbb....nk buat camane, dh lupa..huhu..)
sedikit air perahan limau kasturi (dlm 2 bj kot..)

Cara-cara
tumbuk cili api & bawang putih hingga hancur, pastu masukkan ke dlm mangkuk. tambahkn kicap hingga sesuai rasanya - biar dulu.
goreng kacang tanah hingga rangup. ikut suka la nk goreng ngn minyak atau tak. kalo sangai(x guna minyak) kena lah buang kulit kacang tu... so, akk yg 'rajinn' ni pilih utk goreng dgn minyak je lah. lebih sedap, garing, harum & x prlu buang kulit coz kulit dh jd rangup.. (diet?...ala..esok2 lah..hehe..)
tumbuk kacang tanah hingga hancur. ni pun ikut suka.. nak hancur lumat @ juz nk hancur kasar @ nk half hancur half kasar. tepuk dada tanye gigi..hehe..
campurkan kacang tumbuk bersama sambal kicap tadi, suaikan rasanya. x payah tambah garam ke apa2 lg... dh ok lah tuh. tp..kalo gatal nk bubuh gak...x dpt lah den nk nolong eh.. hehe..
dlm pinggan, susun & atur sayur2 & telo rebus ngn stail sendiri, (gaya bebas) ingat.. tiada penambahan markah ye..
bila hendak mkn, barulah curahkan kuah ke atasnye. sedap ratah2 di waktu mlm sambil berTenet... utk mereka yg separa diet..hehe..

mkn cam ni pun dah kenyang

14 ulasan:

Mas berkata...

nakkkk mencicahhh..
sedappp tu..he3

Cendana Kasih berkata...

amboi kak...tergoda saya dengan tahu goreng akak ni...sukeeerrrr....

Sheila Shafeareen berkata...

hai mas heheh sdp main cicah2 ni..curah lebih2 kuah pun best heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cendana kasih heheh manu mendiet ni...kenyang...akk tau Ck suka resepi cam ni kan :-)cubalah

Bicara Kak Noor berkata...

akak pun tergoda snagat nak tempe tu cicah2 meratah sedpanyeeeeeee

rahel berkata...

walla..walla...bikin gue lapar memanjang je tengok tauhu dan tempe + kuah berkacang..perghhh..jilat tapak tangan dulu..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

dah serupa pecal ni ha... memang kesukaanku.... yummy!

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Noor heheh tegoda ye....akk suka mkna tempe yee sdp kan..buat grg pedas lg sdp....pe pun cubalah resepi ni ye

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Rahel heheh bikin lapar sudah mari yeee jilat tapak tangan x ada rasa meh sini nak bg sepinggan hehehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak madihha yep ada lebih kurang cam tulah pecal aka rojak gitu....rasa pedas kuah kicap...sdp gak....

Yana Shaiful berkata...

uwaaa K.sheila..ada tauhu..bestnya..yana dh plan nk bt ari ni tp keluar p kedai semalam lupa beli kacang pulak..tangguh lg.. tumpang mkn sini dulu lah..bleh x hehee

tun_telani berkata...

adeh... hampir2 menitik air liur tun atas keyboard ni haaa.. sedapnyerr!!!!!!!!!!!!

CheKiah berkata...

Sheila, kak k pn bila dtg aura "M" atau tgal ksorangan kt rumah rajin gak santap mcm ni rengkas jer. kuah slalu buat lbh utk stock. yg x thn tu sheila ltk cili padi kampung, mak aihhh msti pds brdesing brasap tinger :)

quinnie berkata...

sedap kan kak..rasa nak buat lagi..hehehhe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More