Rabu, Mei 16, 2012

Kaswi Durian


Salam buat semua...ptg ni kita n3 kuih pula...hemmm harum semerbak bau dapur kita hari ni...3 ulas durian pun bau dah menyegat....hemmm pada yg pengemar durian tu leh le cuba buat kuih kaswi durian ni..mmg the best lah...ank2 yg x mkn kuih manis pun jadi suka....mmg sesuailah buat utk sarapan petang...atau makan2 kenduri...kuih kaswi ni kenyal tp lembut tu yg buat lg sdp mkn...kaswi durian sdp juga mkn tampa kelapa...tepulang leee ye...  makan sama kelapa lg lemak2 rasanya.....isi durian tu saya kisar sekali...kejadiyan kuih pun npk halus licin....masuk dalam acuan kecik senang sikit..malas nak potong2 :-).....masak pun jadi cepat,  apa pun acuan kena sapu sikit minyak ye...resepi kuih kaswi durian yg sdp ni dtgnya dari Kak Besah di Myr...amboi dua hari beturut2 pekena resepi  KakBesah ye....tq Kak...jemput sekali semua :-)


KASWI DURIAN
Resepi By: KakBesah MyR

Bahan-bahan ( seloyang kcik jer )
  • 1 cwn tpung gandum
  • 1 cwn tpung ubi
  • 2 1/3 cwn santan (1/2 cwn sntan pekat + air)
  • 1/2 cwn isi durian
  • 2/3 cwn gula pasir
  • 1/2 suduteh garam
  • 1/2 suduteh AIR KAPUR sireh
  • secawan kelapa parut putih + secubit garam (jika xnk cpt basi kukus 5 mnt)
Cara-cara
  1. panaskan air kukusan.
  2. campur rata / sebati semua bahan. bleh blend jika suka. tp, akk x blend coz nk jimat karen(konon..) heheh.. ~Sheila blend~
  3. sapu sedikit minyak dlm loyang, pastu masukkan adunan. jgn tebal sangat, x best. lbehkurang 1 inci suku cukup. kukus 30 minit atau hingga masak.
  4. bila sejuk, blehla dipotong & digaul bersama kelapa parut....
  5. senang jer... sbb tu segan nk letak..heheh..

14 ulasan:

norlieharumaini berkata...

puas cari acuan ni tapi x jumpa2 hingga kini.. sedapnya.. nk 2 ketul leh... sekali denhan acuannya nk sedozen...

wawa syaida berkata...

alahai...sedapny

Sheila Shafeareen berkata...

hai Norli...akk beli kat kedai brg plastik...acuan kuih pu3 ayu ni....
kuih ni sdp cubalah terasa duriannya...

Sheila Shafeareen berkata...

hai wawa..hehe mmg sdp kuih ni....kenyal tp lembut...kenyal cam kuih kaswi biasa tu...cuma rasa je durian ..lg sdp tau

Nazrah berkata...

dah tentu sedap sangattttttt

Mas berkata...

perhhh....
sedappppp tu kak...

Yana Shaiful berkata...

Kak Sheila..nk 3 ketui hehee..mst sedap nii..wangi durian yg xtahan tuu ^_^

Bicara Kak Noor berkata...

salam sheila,wah kosui durian lah mesti sedap dan wangi lagi tu,mana nak cari durian ni cam sedap lah lain dari biasa..

tun_telani berkata...

fuhh.. mantap! kaswi durian pun ada ye kak.. sedapnyer!

rahel berkata...

Pertama kali nampak kaswi durian..tentu sedap banget..

Nieza berkata...

Assalam kak, menarik yer resepi kaswi ni.. teringin nk merasa..nanti boleh cuba ni:)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam cayangg... wahh ini luar biasa kejadiannya ni...

warnanya yang lembut persis warna durian kampung hehhee.. kecur dah ni... rajinnya.. cantik pulak tu... wahhhh.... suka!

Cendana Kasih berkata...

salam akak...nk buat la jugak..isi doyan ada dlm peti es tu...hehe...TQ akak !!

quinnie berkata...

elok cantik kuih akak..saya buat hari tu tak cantik jadiknya..huhuhu...tak tau tang mana silapnya..rasa memang la sedap...hehehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More