Isnin, Mei 14, 2012

Kari Sotong Benenas


Assalamualaikum ... betemu kembali setelah sekian lama x besiaran..lama keeee hemm ada lah dlm seminggu lebih....x sihat demam melanda...sakit yg x di jangka...legoh segala badan...mood jatuh merundum...alhamdullilah hari ni npknya segar walau pun ada saki baki pening2...tp masih lagi tekawal......:-)...
story hari ni n3 lauk kari sotong benenas...hemmm tekak nak mkn yg masam2 manis...... kebetulan jumpa resepi ni di MyR...dari Datin Lulu....apa lg  cuba lah..mmg sdp kena dgn citarasa....letak nenas ada rasa ala2 pajeri gitu.....jom layan lauk  kita...:-) Tq pada Datin Lulu... kita kongsi resepi di sini...


KARI SOTONG BENENAS
Resepi : Datin Lulu MyR

Bahan-bahan ( 4/5 org mkn )

  • 1/2 kg sotong - cuci brsih / toskn
  • 1 biji nenas (kecil) potong ikut citarasa
  • 2 paket kecil srbuk kari ikan
  • 1 labu bawang besar
  • 5 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • * 3 jenis bawang d hiris nipis
  • 1 batang serai - dtitik
  • 2 cawan penuh santan (sederhana pekat)
  • 1 sudu teh asam jawa adabi
  • 1 sudu teh halba campur
  • 6 biji cili padi
  • 1 tangkai daun kari
  • serbuk perasa / garam cukup rasa

Cara-cara

  1. Panaskan 1/3 cawan minyak @ bleh kurngkn
  2. Tumiskn 3 jenis bawang, serai, halba campur & daun kari (api sederhana) hingga naik bau...x perlu garing
  3. Masukkn serbuk kari ( x prlu d bancuh dgn air)...kecilkn api trus kacau & masukkn 1 cawan air panas
  4. Kacau rempah selalu (guna api sederhana semula) dlm 1 minit...smpai rempah naik aromanya...
  5. Masukkn asam jawa, dikuti santan (guna api sederhana) Bila santan mendidih, masukkn nenas & cili api (sebiji2)
  6. Agak2 nenas hampir lembut masukkn sotong, garam & srbuk perasa (kecilkn api)...biar kari mereneh selama 5 minit... baru tutup api
  7. Kalau suka, bleh tabur dgn daun bawang yg dpotng agak pnjng...trus keatas kari tadi & cpat2 tutup periuk tu (ini utk lebih aroma)
  8. Selamat mencuba :)

16 ulasan:

INA berkata...

Salam Kak Shiela..sedap tu kari sotong lama tol x masak kari sotong kalau makan dgn sambal belacan mmg marbeles kan..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

memang nampak sedap kari sotong ni sue... lom pernah sotong dimasak kari..
harap sue cepat2 kembali sihat yer.. kita pun tak berapa sihat juga dengan batuk2 yg belum sudah lagi.. huhu..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

tak pernah jumpa masak sotong ada nenas, satu pembaharuan, mesti sedap..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ina yeppp kari sotong sdp..masak pun jgn lama2 nnt sotong keras...minggu smlm abe nik beli sotong kat pasar Pj.....ada sambal belacan yeee heee lg sdp tu

Sheila Shafeareen berkata...

Kak Madihaa yep sdp kak masak kari...lelat neneas lg rasa cam pajeri...kalau x nak pun x ape letak buah tomato..sdp gak

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari heheh cuba lah mmg sdp kena dgn selera, masam, manis, pedas....ada rasa seakan pajeri nenas..cuma x bekerisik aje....

tun_telani berkata...

lama dh tun x beli sotong.. skrg bkn musim sotong kt sini, susah nk jumpa, kalau jumpa pon.. mak aiii.. sikit punya mahal. kene tunggu musim sotong byk dulu baru puas hati makan =)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Salam,

Saya orang baru.. ^__^

Sedap tengok sotong kari nenas... nak cubalah masak..

Minta izin ye resipi...

Terima kasih :-))

Nazrah berkata...

salam... tengok nenas tu pun dah terasa masam.. huh huh...sedapnya

Sheila Shafeareen berkata...

salam tun ye ke musim sotong best tu akk suka sotong gemok2 buat sotong ketupat atau grg celup tepung...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam cahaya hidup..tq yati sudi singah heheh sdp resepi kari ni..cuba ye...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Nazrah heheh sdp kak ada rasa masam, manis pedas,,,ti kita punya neneas ni tebeli nenas manis....pe pun sdp kak

mala berkata...

salam kak shiela, selalunya msk ketam atau ikan masin letak nenas. belum pernah jumpa lagi dgn sotong.

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam dear... wahhh ini resipe luar biasa nih! mesti sedap dan enak!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam mala yepp betul..dgn sotong pun sdp tau suba yeee..x cuba x tau rasnaya....:-)

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Sha sdp kak try lee mmg best punya...dpt nenas yg manis lg sdp hehehh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More