Khamis, Mei 03, 2012

Ayam Bakar Limau Nipis



Salam besiaran buat semua di hari khamis..minggu ni rasa cepat pulak belalu tup tup dah nak masuk hujung minggu...cuaca mmg x menentu sejak dua hari ni hujan turun lebatnya....kain nak mendobi pun betambah dah ni..mendobi separuh dulu...pg2 dah bawak jemuran keluar..hemmm....baiklah hari ni kita masuk opis dapur awal sikit sbb nak bako membako :-) n3 ayam bakar limau nipis  pehhh sdp tu ada rasa pedas, masam, dan lemak2 batter....cicah sama sos cili lg sdp...ni kes semlm lah npk Dek Tun_talani tayang ayam bakar nya...negok pun dah terliuq........tp kita ada ubah sikit ye :-) ayam tu kita kukus dulu bg dlmnya masak dan baru le dilumurkan sama bhn2 perap...bukan apa sbb oven kita ni x betul sikit cepat naik panasnya hemmmm suruh Mr.N sambar yg baru katanya sabau sabau sabau :-)........kalau terus di masukan nnt luarnya masak dlm pulak x masak... tu yg buat x suka tuuuu...tp yg penting kena perap lama baru sebati rasanya.......bila dah kukus x payah le nak bakar lama sangat agak2 dah garing atas dan bawah  boleh  le kuarkan.....Tq Tun_talani....tang peha tu dah cop nak ratah

limau pun kecut kena bako....masih panas

Ayam Bakar Lemon
resepi: tun telani

Bahan2
1/2 ekor ayam
2 ulas bawang putih- tumbuk
2 bj limau nipis
1 sb butter/margerine
1 sk garam
lada hitam
paprika
* Sheila buat seekor ayam so ganda kan jelah bhn2nya

Cara2
bersihkan ayam dan keringkan.
campurkan butter/margerine dgn bawang putih dan cairkan. xyah tumis, tun microwave kan je sampai cair.
campurkan garam, serbuk lada hitam, dan perahkan sebiji limau nipis dlm butter tu.
lumurkan bahan perapan pd keseluruhan ayam, tun lumurkan dekat bawah kulit ayam tu jugak.
sebiji lg limau nipis dibelah dua dan letakkan atas loyang. letak ayam atas limau nipis tu (kalau guna seekor ayam, letak liamu dlm ayam ye). cucuk2 sket ayam tu, dan perap 2-3 jam.
bakar pada suhu 200 C selama sejam atau hingga masak.


11 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak! sedapnyerrrrr! sekali dgn menu diet kan kak :D lwn dgn sps2 sos pun sedap, meratah gitu sehingga ke tulang pun sodappp :D

Mas berkata...

salam kak sheila...
mengancamnya ayam panggang tu..
mas suka...
ratah gitu jerk pun tak pe..he3

Chah berkata...

Uih...terkonfius juga sbb kt umah tun ada sini pun ada...harus lidah keliling 360 darjah nih...sedap nmpaknya tu k.sheila...bkn takat menjilat jari ni, tapak tgn pun kena jilat tu... Baru nj cop part peha tu...huuu

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ika heheh mmg tesedap kiki betul tu cicah sama sos tangkap leleh beb....ratah sampai tulang lcin yeee :-)

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Mas pehhh ratah je dah kenyang sbb tu buat lebih sampai seekor..dah tahu sure x cukup punya heheh

Sheila Shafeareen berkata...

hai Chah resepi dari kak tun lah ni...hehhe tebelit2 lidah tuuuu sampai jilat pingan dibuatnya...nak peha yeee mehhhh cini :-)

tun_telani berkata...

kak sheilaa!! seekor terus! tun nk tumpang makan, cop kepak ye.. hihi

Sheila Shafeareen berkata...

hai Tun heheh kat rmh ni ramai tu yg buat sekor terus...nak pulak ada yg suka meratah ehheheh

Sari Yusa Ibrahim berkata...

tinggal kat kita sikit..

Rohah berkata...

salam sheila,geram sy tengok ayam berkilat2 kat pic tu..

sasha rahmat berkata...

salam sheilaaaa...wahh ayam ni sure wangiii eh baunya...mcm menu sihat jer ni..:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More