Jumaat, Mei 18, 2012

Kaswi Pandan lemak


Salam buat semua di pagi jumaat yg indah...pg ni cerah...kerja mendobi semua dah siap dah berada di ampaiyan pun....jum sarapan gan kuih pulak pg ni...lama tak sarapan pg dgn kuih2 tau :-)....kaswi lg npknya....tp kaswi pandan belemak...sdp gak...yg ni buat dlm loyang dah sejuk baru potong, kita kukus kuih ni mlm tadi...sedang elok x le lembik dan x keras dah sejuk pun masih lembut.....sdp mkn sama isi kelapa putih, nak lg sdp guna betul2 air daun pandan yg di blend, kalau x ada pakai je perasa pandan hehehe... kuih ni npknya ramai juga dah cuba.... resepi yg x asing lagi :-)... bab kuih2 kaswi ni sapa lg dari KakBesah MyR le :-)......hemmm apa lg mari le sarapan same...


KASWI PANDAN LEMAK
Resepi: kak besah@myr


Bahan-bahan ( 1 loyang )
1 cwn tepung gandum
1 cwn tepung ubi kayu
1 cwn santan
1 1/2 cwn air perahan daun pandan (3 helai) ~sheila guna daun pandan
3/4 cwn gula pasir
1/2 sudu teh AIR kapur sireh
1/2 sudu teh garam
1 bj telur (xkira saiz)
beberapa titik pewarna hijau.
secawan kelapa parut (putih sj) + secubit garam.

Cara-cara
  1. Kacau sebati tepung2 & gula bersama air pandan & telur. pastu campurkan kesemua bhn2 lain. kacau hingga tidak bergentel. Tapis lah adunan ni
  2. Seterusnye, masukkan adunan ke dlm loyang yg tlh disapu sedikit minyak. jgn lah tebal sangat, dlm 3 cm cukup. pastu kukus lah hingga masak.. dlm 20-25 minit. (oleh kerana penyediaan x ambil masa lama, eloklah panaskn pengukus sbelum mengadun adunan.)
  3. Bila kaswi dah sejuk, boleh la dipotong & digolekkan dlm kelapa parut yg telah dicampur dengan secubit garam. Nota kak besah:di rmh ni bdk2 xsuke mkn ngn kelapa parut.. tp ok jer..coz kaswi ni dah lemak rasenyer..

17 ulasan:

Mas berkata...

Assalamualaikum kak sheila...
wahhhh...mengkaswi lagi kak..
bestkan kaswi pandan lemak nie...
sedapp terasa lemak2 tu....
tadi baru balik dari dapur kak pah...
terjah kaswi pandan gak..he3

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Huauuuuuuuu.. cantiknya... kaswi pandan yang mulus... ada bentuk love lagi suka betul!

tak pernah rasa.. kalau buat takut tak menjadi takut atasnya berkawah macam bulan hehehehhe

ibundo berkata...

salam shiela. Sama-sama kita mengaswi pagi ni ye..
You punya da lagi ke. Kita punya dah selamat dah..haha..

Bicara Kak Noor berkata...

salam sheila,pagi ni nampaknya ramai yg minat kaswi mesti sedpa kan akak belum prnah try lagi sbb anak2 tk minta hehee

Zana~Sweet Rose berkata...

salam sheila..sarapan pg dgn kuih kaswi kak besah lg..cantik!..ku dah tergoda...kena buat jugaklah nampaknya.. :))

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam mas heheh tulah sdp lemak gitu....rasa asli dari ddaun pandan...tul npk juga kak pah buat heheh cam bejanji pulak pg ni :-)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Sha heheh xx try ye mmg sdp lemak gitu..kak mmg cantik pemukaannya..x jadi lopak2...elok licin....kukus balut gan kain...tu yg air x menitik

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Noor hehe tulah ramai pulak yg be kaswi pg ni....kuih ni nenek suka tu yg saya buat....maklum le dok gan org tua kena buat kuah lama ni hehhe..akk cuba ye

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ibudo heheh ada suku lg...masuk tegah hari habis lah tu heheheh..sdp kan

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak zana hee yeeee resepi kak besah ni.....sdp akk buat pastu hantar sikit ye nak rasa yg akk punya lak

tun_telani berkata...

wah.. kencang betul akak2 ku mengaswi sejak dua menjak ni.. masing2 berebut title ratu kaswi ye.. hihi.. tun surrender awal2 sbb tun sorang je yg suka makan, hasben tun kurang, so kalau terliur pun, mcm x padan je nk buat makan sorang2. tumpang makan kaswi akak la.

Hanim berkata...

Kat cni pon ade kaswi gak hehehe, ni yg buat saya teringin nih.....

Yana Shaiful berkata...

~Yana tumpang mkn sini dulu lah kak.. kaswi yana dlm kukusan lg hehee.. rmai yg bt kaswi ari nii sbb tu xtahan tgknya..nk kena bt jgk ^_^

quinnie berkata...

yummuyyyy..:) komen pendek je sebab demam..hahahhaha

~~zana@pb~~ berkata...

Sheila...akk buat hari ni, trgoda n teringin..

Wattie berkata...

Salam Shiela,
Cantik nampak kaswi bentuk luv tu, lembut dan lemak2 manis gitu,,,,,

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam su..
wahh.. sedap ni kaswi mmg suka sgt2..

memang betul2 lemak kaswi ni.. triple lemak lg.. lemak santan, lemak telur & lemak dari kelapa parut lagi... mesti mkn satu nak lagi & lagi.. hehe...

re: tak ingat samada dah jwp ke belum soalan su ritu.. pasal kedai bakeri yg ada jual chicken floss halal tu memang betul kat anika bakeri belakang giant sri sentosa.. nnt bolehla su pegi ye..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More