Khamis, Disember 15, 2011

Nasi Lemak Daun Pisang


Assalamualaikum salam besiaran di pg khamis...rindu pulak kat dapur yg satu ni..maklum le tuan rumah sejak dua menjak ni sibuk dgn tempahan ...harap esok semuanya selesai....pas ni leh g cuti2 merehat kan diri wakakakaka ye ye oooo je ayat kan .....ok le x nak celoteh pjg....ni le manu sarapan pagi wahhhhh tayang  sarapan nasi lemak daun pisang tuuuuuuuuuu..sebenarnya dah lama pun x makan dan x buat nasi lemak...kebetulan terpandang kat dapur Quinnie tempoh hari terus teringin nak mkn... yg best nya tu di bungkus daun pisang lagi le betambah2 megidam ....x susah pon nak cari daun pisang, belakang rmh aje...daun pun cantik lebar2...so senang le nak membungkus nasi... daun ni x payang nak salai atas dapur, sy cuma didihkan air panas, letak daun pisang yg telah di potong dlm dulag dan terus curah air panas tadi...biar seketika dan daun pisang akan menjadi lembut,  senang utk membungkus nasi...buat cara gini daun pun npk cantik dan x lebam... kali ni cuba resepi nasi dan sambal dari Quinnie pula tq Q......


Nasi lemak daun pisang

Bahan2 nasi
2 mug beras
2 1/2 mug santan
1 bawang merah
1 bawang putih
sedikit halia
2 daun pandan di simpul
sedikit garam

Cara
Masuk semua bahan dlm periuk elektrik....tanak macam biasa...dah masak gembur2 kan nasi...biarkan sekejap....dan bungkus nasi dlm daun pisang bersama hirisan timun...telor rebus dan sambal tumis.


Bahan2 Sambal tumis
1 mangkok ikan bilis
1/2 cawan santan
20 cili kering di rebus kejap dan toskan*
sedikit belacan*
1 bawang besar*
4 bawang putih* (blend bahan*)
1 bawang besar dihiris
garam dan gula
sedikit air asam jawa

Cara2
Mula2 panaskan minyak...tumis bahan2 blend sampai pecah minyak....kemudian masukkan santan...garam dan gula serta air asam jawa...biar didih......masukkan ikan bilis dan bawang hiris...masak hingga terbit minyak..kalau nak berkuah..tambah la air skit....ikan bilis boleh digoreng dulu jika suka...saya malas nak goreng...hehhehe..kalau nak tumbuk2 kasar pun boleh jugak...ikut selera..:)

Bahan sampingan
Telor yg telah direbus
Timun yg dihiris
Daun pisang yg telah dilayur

Mana yg rajin nak masak lauk tambah tu pandai2 le buat yeee...
hemmmmmmmm sdp dan harum

11 ulasan:

quinnie berkata...

wah rajinnya..cepat dan pantas betul la kak shiela ni....bestnya ambik daun belakang rumah je....saya kena tunggu balik kg baru ada stok...hehehe

Liza berkata...

salam sheila....mmg nasi lemak kalau bungkus dgn daun pisang ni the best la...mkn berbungkus2 pun xsedo....hiihhihi

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak sheila..bestnya mkn nasi lemak dgn daun pisang..wangi jer bau..suka sgt :=)

Cendana Kasih berkata...

amboi kak...terliur betul saya tgk nasi lemak ni..teringat zaman sekolah, hari2 saya jual nasi lemak, masa tu tak ingin langsung nk makan...hehehe....

Amie berkata...

teringin juga nakbuat nasi lemak bungkus daun pisang....sedapnya!

Sheila Shafeareen berkata...

hai Q- heeee mmg nap je terus tingin nak mkn nasi lemak bungkus daun pisang....daun lebar2 best bungkus kuih heeee

Sheila Shafeareen berkata...

hai luza- heee betul tu best wangi aje bau nya,,,,,sambal kasi lebih nyam nyam

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Ahhhh this is heaven! Nasi lemak bungkus anytime for me!!!! :)

Nazrah berkata...

kalau jual laku ni..baper sen agaknya..heheh..

Sonia (Nasi Lemak Lover) berkata...

Wow, this is my favourite, i like Nasi Lemak just simple way and wrap with banana leaf..did not know need to add santan in sambal chili, next time i must try out.

dZana berkata...

aslmkum shiela.. selamat brcuti yer.. patutlah senyap jer dapur shiela ni..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More