Selasa, Disember 20, 2011

Bubur Kacang Merah


Assalamualaikum salam besiaran di hari selasa...ohhh betapa rindunya kat rumah yg satu ni...kini kembali semula setelah beberapa hari ditinggalkan...ok leee pembuka dgn juadah minum ptg  ye, terigin nak mkn bubur kacang merah..hemmm dah lepas hajat ptg ni masuk ke tekak....kita suka mkn sejuk2 simpan dlm peti..utk kita jeee,,,yg lain suka mkn panas2 suam....kalau sejuk ada rasa ala2 cam ais kacang....tp mana2 pun sdp aje bila di mkn hehehe...cuma nak mkn tu lambat sikit le kena menunggu kacang merah tu betul2 empuk dan x keras..tp jgn le rebus sampai hancur pulak ye...lebih kurang sejam lbh jugak le nak meempok kan kacang tu...bila dah agak kering air tambah lg takut kacang hagit....sedang2 elok kacang empoh leh le masuk santan....ok resepi mmg mudah tp nak le juga letak....jemput


Bubur Kacang Merah

Bahan-bahan:
Kacang merah ~ rendam dlm 2 jam
Gula merah ~ sy x letak
Gula putih ~ megikut kemanisan masing2
Santan/susu
Daun pandan
Secubit garam
Air untuk merebus kacang.

 kacang merah yg telah di rebus empok

Cara :
Kacang merah direbus sehingga empok/lembut.
Kemudian masukkan santan/susu bersama daun pandan.
Masukkan gula dan gula merah secukup rasa dan secubit garam.
Didihkan sebentar. Sedia dihidang..

Nak rasa lebih sdp lg, masukkan bubur ke dlm mangkuk,  tuang sedikit santan pekat yg telah dicampur dgn sedikit garam

9 ulasan:

Cendana Kasih berkata...

kak, meh tukar ngan bubur kacang durian kat rumah saya..(malas plak nk letak entri, takde mood la kak)

Sheila Shafeareen berkata...

hemmm betol tu kak pun baru dtg mood nak masuk ....buat bubur kacang durian ke sdppp tu

Amie berkata...

terasalah mengunyah kacang merah tu... sebiji sebiji...sedap betul!

Yatie berkata...

samalah menu kita guna kcng merah, Yatie wat talam pandan kcng merah...bak semangkuk bubur kcng merah tu...sedapnya...

quinnie berkata...

sedapnya kak shiela...akak kacang merah ni terus rebus je tak yah rendam kasi kembang dulu ke?

Nazrah berkata...

besar nya kacang merah tu...penat nak kunyah...

izahdaut berkata...

assalamualaikum kak..
saya sampai nak makan bubur kacang merah. 2 mngkuk skali makan pun tak pe. tapi kalau bubur mcm ni saya suka makan ulang2. teringat kat mak. mak suka buat bubur..sedap

Naz / Nadz COSK berkata...

Wah kak Sheila.. sedap.. Naz suka kacang merah yg besar2 ni...

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum Kak Sheli..sedapnya bubur kacang merah ni..dulu saya pernah cuba nak buat bubur, tapi kacang merah yang saya rebus tu tak empuk2..sedeyyyy saya, sejak tu tak berani lagi nak wat sendiri....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More