Selasa, Disember 06, 2011

Gado Gado @ Pecal Simple


Assalamualaikum ,salam besiaran kembali...terasa lama pulak x ber n3 rindu teramat pada dapur sendiri dan dapur kwn2 semua.... hari ni sempat lah jengah sekejap kwn di sini... ok meh negok manu yg sy buat semalam, gado-gado@pecal yg sempoi sekali...bhn yg x berapa nak cukup...asal boleh aje ahammmm....yg penting bhn kuah tu hemmm sdp...bhn2 sayur sy cuma letak yg nak mkn aje, buat cucur , tempe goreng, kacang pjg celur dan kobis celur...tu yg dlm simpanan, asal memenuhi tekak nak mkn je ni sebenarnya......tp kalau nak lg betul2 kawwww byk bhn2 yg kena ada kasi penuh satu pinggan,...resepi kuahnya saya ambik dari dapur  Hana..Tq & miss u Hana


Sambal Pecal
Resepi : Hana

Bahan-bahan
Untuk Sambal Pecal@Pecel
  • 1 cawan kacang tanah goreng@panggang - tumbuk
  • 5 tangkai cili kering atau lebih - hana campur cili padi sket
  • 4 biji bawang merah - hiris
  • 2 ulas bawang putih - hiris
  • 4-6 biji cekur (size kecil)
  • 1 inci belacan
  • 1 sudu besar air asam jawa
  • 3-4 sudu makan gula merah dan gula putih
  • Garam
  • Daun limau purut - hiris utk tambahkan aroma (sy letak lebih sikit)
  • Air panas secukupnya
Ulam2an@Sayur2an
  • Kangkung @ pucuk ubi - celur
  • Kacang panjang - potong dan celur - xde
  • Sengkuang - potong - xde
  • Tauhu goreng - hiris nipis
  • Taugeh @ taugeh pokok - celur sekejap
  • Timun - hiris2
kalau nak mkn cucur sama kuih kacang pun boleh lg sdp....ni mana yg rajin buat le kalau x mau letak pun x apa....

nak lg best letak keropok, telur rebus, kentang rebus, tauge, kangkung dan seperti bhn2 yg di tulis di atas...yg kita punya ni asal boleh aje hehe

4 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

SALAM SHEILA..KECUR LAK NEGOK KUAH PECAL TUH! :D

tun_telani berkata...

kak sheila... sedapnyer pecal! tun mmg suka sgt2 makan pecal nih. dh lama x makan.. tgk cucur akak tu lg terliur.

maszull berkata...

assalamualaikum....sedapnya mcm nak buat utk berbuka la...:)

Nieza berkata...

sedap ni lama tak buat:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More