Rabu, Disember 21, 2011

Nasi Kerabu Kuning


Assalamualaikum salam sejahtera di hari rabu......pg ni buat sarapan berat sikit..dan terus sampai ke tegah hari...dah pekena nasi pepagi so kenyang nya lama hehehe...bukan apa memandangkan kat rumah ni smlm ank2 buah dtg tidur sini jd ni masak sekali arung jelah...sonang den....

Pg ni sempat jugalah Mr.N bawa tapau nasi ke opis...x yah beli2 lg....pesiapan seperti biasalah semua di siapkan mlm td....bagun sebelum subuh tanak nasi kuning hahahaha cantik tak?...alah x ada bezanya dgn nasi biru sama aje...cuma masa tanak nasi tu letak daun pandan bg wangi...sy buat lauk simple aje ikan grg tepong/ikan celup tepong..yg lain geng nasi kerabu seperti biasalah....ank bujang minta suruh buat solok lada tp x dan nak buat..lain kali ajelah....ok apa kata kita layan manu sarapan pg ....jemput semua

NASI KERABU

Bahan:
Nasi di tanak seperti biasa ~warnakan kuning/biru 

Bahan utk kuah tumis :
5-8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit halia
1 biji kelapa parut
1 batang serai
Cili kisar
1-2 ulas asam keping
Garam/gula secukup rasa
    Bahan sambal kelapa ikan
    3-4 ekor ikan kembung sedang
    1/2 biji kelapa parut
    1 labu bawang besar
    1 biji cili merah
    Sebuk lada hitam
    Garam/gula

    *Bahan2 ulam seperti biasa yeee dan nak belauka apa ikut suka, jgn lupa letak budu*

    Caranya:
    Utk kuah tumis:
    Sebiji kelapa, sediakan santan
    Kisar bawang merah, bawang putih dan halia.
    Tumiskan bahan-bahan yang kisar sampai naik bau
    Setelah naik bau, masukkan cili kisar ...kalau suka pedas, letaklah lebih, kacau sampai naik minyak
    Masukkan santan dan serai yang telah diketuk...masukkan cili merah (jangan potong)...
    Kacau dan masukkan asam keping, masak hingga agak-agak pekat perasakan dgn garam/gula

    Utk sambal kelapa ikan:
    Ikan kembung di bakar
    Kelapa digoreng tanpa minyak sehingga  keperangan...
    Kelapa goreng dikisar supaya sederhana halus ~ kalau rajin nak tumbuk pun boleh
    Ikan bakar diambil isinya dan campurkan ke dalam kelapa goreng tadi
    Bawang besar dan cili merah dihiris, campurkan kedalam kelapa gaul rata-rata,  tambahkan  serbuk lada hitam,  garam/gula secukup rasa...



      13 ulasan:

      Liza berkata...

      salam sheila....bestnya kalau dpt breakfast ngan nasi kerabu...xkira la kuning ke biru ke...dua2 liza suka....

      quinnie berkata...

      rajinnya kak shiela....saya buat nasi kerabu sendiri tak berapa nak sedap rasa dia tu...hahahha..biasa makan yg org jual tu dah sedap..bila buat sendiri jauh bezanya terus hilang mood nak buat lagi..hehehhe

      Sheila Shafeareen berkata...

      w'salam liza yee sdp kenyang perut sama je rasanya kan dan lauk sempoi2 pun sdp

      Sheila Shafeareen berkata...

      Q..heee
      cik Abe kito oge k'tan...mari sini dtg nak rasa heee sekali make nok duo kali haaa

      Cendana Kasih berkata...

      bestnyer kak...saya kalo nasi kerabu ni saya sorang jer makan, sbb tu beli jer kat pasar malam...dan tiap2 minggu wajib beli laksam..dah ketagih la plak...hehehe....

      len kali kalo wat nasi kerabu, calling2 yer...saya nk datang makan...hehehe

      tun_telani berkata...

      sedap wehh nasi kerabu... skrg ni susah nk dpt ikan fresh laa. aritu terasa jugak nk buat nasi kerabu, tp bila tgk ikan terasa hampa je. semua ikan yg mcm dh di awet gitu. beli la jugak, tp bila sampai umah, mata ikan dh kaler merah n isi lembik2 :( xleh salahkan org jual jugak sbb skrg ni jarang org ke laut, hujan manjang..

      Amie berkata...

      tak peduli,nasikerabu kuning ke, ungu ke, biru ke.. nak jugak! dah rasa nak ngidam ni nak makan nasi kerabu!

      Yana Shaiful berkata...

      Salam Kak Sheila..bestnya bekpes ns kerabu kuning..dh lama yana xmkn..nk bt sndiri xde vitamin R lg hihii..

      Sheila Shafeareen berkata...

      Hai CK yee sdp lauk2 cam gi ni pun dah cukup spp..ok nnt kalau nak mai akk buat nasi kabu yeee bg mkn puas2

      Sheila Shafeareen berkata...

      Hai tun yeeee akk beli ikan dan terus masak...isi pun manis....ingat bila cuti nak buat lg...

      Sheila Shafeareen berkata...

      hai kak amie heheh lawak akk ni yeeee jemput mmg sdp nasi kerabu nak pulak ada dgg bakar, solok lada

      Sheila Shafeareen berkata...

      w'salam Yana yeee kenyang sampai ke tghari...budak pun suka ...cik abe lg le suka nak pulak letak serunding kelapa lebih2 hemmmm

      NINA FARHANA berkata...

      Tq sudi share resepi. Memang nampak menyelerakan. Baruuu nk belajar buat nasik kerabu 😂😂

      http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

      Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More