Rabu, Julai 18, 2012

Nasi Goreng Butter/Mentega


Assalamualaikum salam besiaran harap semua kawan2 sihat2 belaka yee...InsyaAllah lagi 2 hari kita semua akan menyambut bulan yg mulia...moga amalan2 kita akan di sempurnakan dgn baik...amin
Tengah hari ni masak nasi goreng butter..asalnya nasi goreng mentega tp ada butter pakai jelah :-) sebelum ni pernah juga buat lama dah tu..buat pun letak ikan bilis......hemm ni ada stok udang dan sosej kita kasi masuk dlm nasi...lg betambah sdp.......resepi nasi goreng ni ramai juga kekawan yg lain dah cuba...pada yg belum try tu buat leeee... sesua juga buat manu utk besahur tauuuuu..tq Dayang....dua kali dah try ni...:-0


Nasi Goreng Mentega

Bahan-bahan ( 2-3 orang )
  • 4 cawan nasi
  • 2-3 sudu besar mentega (prefer buttercup)
  • 1 biji telur- sheila tambah lg satu biji
  • 1 sudu kecil lada sulah
  • sedikit garam
  • 50 gm ikan bilis (digoreng garing) - optional - Sheila letak udang & sosej
Cara-cara
  1. Panaskan mentega/marjerin sampai cair. Masukkan nasi dan kacau rata2 selama 3 minit.
  2. Masukkan telur (x payah pukul), ladah sulah dan garam secukupnya. kacau selama 1 minit.
  3. Hidangkan dengan ikan bilis goreng. Sedap dimakan ketika panas.
makan panas2 mmg best..sesuai buat utk besahur...

10 ulasan:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

anak2 suka sgt ngan nasi goreng.. tak jemu2...

slmt menyambut ramadhan buat su...

~~zana@pb~~ berkata...

Akk nak buat ptg ni.....sdp.

Sari Yusa Ibrahim berkata...

nak udang.. nak udang... ;-))))

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Ratna heheh betul tu kak sekali masak je dah sukup kan....budak2 suka le kalau ada sosej, udang, telur

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Zana heheh buat kak senang sangat campur je bahan yg kita suka...sure betambah....kalau ada sambal belacan lg best :-)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari heheh nak Udang lebih yeee boleh saja....8 ekor cukup tak ?hhehh

nOOrsha berkata...

sedapnyer..lame x mkn nasi goreng :)

Amie berkata...

Sekarang ni nasi goreng boleh dimakan bila-bila masa saja kan Sheila...

Sheila Shafeareen berkata...

hai noorsha heeh tulahhh dpt nasi grg mmg x jemu nak pulak nasi yg bebagai rasa...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie betul x kira wak tu bila nak makan oder saje heheheh...makan pg berat sangat pulak....mkn tegahari telebih kenyang heheh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More