Selasa, Julai 31, 2012

Talapia Bakar & Air Asam


Assalamualaikum....manu bebuka puasa semalam, salah satunya lauk ikan...talapia bakar cicah air asam....dulu2 mmg x makan ikan talapia ni....tup tup satu hari adik ipar buat makan2 di kampung ipar buat talapia bakar...cuba juga le merasa pehhhhh sdp juga....rugis kan awal2 dulu x makan :-)...cari resepi yg sdp utk ikan bakar...taraaaa dah bekenan kat resepi dari Yana....bahan2 pun senang.....mana yg nak buat manu ikan bakar petang ni rasanya masih sempat lg nak buat....makan panas2 mmg pehhhhhh

TALAPIA BAKAR
Resepi :Yanashaiful


BAHAN-BAHAN:-
Ikan talapia ( kitaorang bakar 8 ekor ) sheila bakar 2 ekor aje
Bawang merah
Bawang Putih
Cili kering*
Biji Ketumbar*
Serai
Halba
Serbuk jintan putih
Serbuk jintan manis

CARA NAK BUAT:-
Goreng cili kering dan biji ketumbar. Lepas tu bland bersama bawang merah, bawang putih, serai, halba, serbuk jintan putih dan serbuk jintan manis.
Kemudian masak bahan yang di bland tadi hingga mendidih.
And then, lumur pada ikan talapia yang sudah siap dicuci tadi. Ibu mertuaku cuci dengan buah belimbing masam. Dah siap lumur semua kita balut ikan tadi dengan daun pisang..Kemudian bolehlah dibakar hingga masak..Slamat mencuba :-)


5 ulasan:

GreenJade berkata...

uikhh menggoda qolbu tuuuu...

Ucu Faridah berkata...

kalau ikan dibuat bakar semuanya sedap....kan

selamat maju jaya

Sheila Shafeareen berkata...

Hai GJ godaan ...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Ucu betul tu....aym dan dgg pun....

Yana Shaiful berkata...

Tq kak sheila sudi cuba resepi mak mertua yana ^^..terliur la plak tgk ikan talapia akak..cam kna p menjala jer wiken nii hehee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More