Khamis, Februari 07, 2013

Ayam Kurkar


Salam ceria di pg khamis...sempat lg kalau nak masak utk mkn tegahari atau mlm..meh negok lauk ayam kurkar yg sdp ni...perlu cuba tau mmg best resepi ni...sesuai mkn dgn nasi kurma, nasi minyak, nasi serai..hemm bebagai lg nasi lahhh...campuran serbuk kurma, kari dan pes tomatu tu buat sdp bau harum...kuah nye tu yg syok sampai menjilat haaaa pagi ni ada sikit lg kita panaskan dan kita ambik roti cicah..walala....:-) resepi dari Ibundo ..kita ambik dari dapur Yana..Yana siap buat nasi kurma lg..tp kita mkn sama nasi putih je...ok jom semak resepinya mudah ni :-)...

AYAM KURKAR
Resepi : Ibundo@Dapur Ibundo
Sumber : YanaShaiful

Bahan-Bahan :

2 ekor ayam kampung ~ yana guna ayam xberapa nak kampung ^_^ sheila guna aym biasa
santan dari 1 biji kelapa
3 biji kentang ~ potong 4
5 sudu besar rempah kurma
2 sudu besar rempah kari
3 sudu besar pes tomato puri
2 sudu besar pes cili giling ( cili kering )
4 ulas bawang merah ~ dihiris
2 ulas bawang putih
1 inci halia ~ dihiris mancis
2 batang serai ~ dititik

Cara-Caranya:
Masukkan rempah kurma, kari, pes tomato dan cili ke dalam mangkuk. Tambah sedikit air dan jadikan pes.
Panaskan minyak dan tumis bawang merah, putih dan halia sehingga wangi. Masukkan pes rempah dan serai titik. Tumis sehingga masak dan berbau harum wangi.
Masukkan ayam dan masak sehingga air ayam kering.
Tambah santan. Apabila ayam setengah masak masukkan kentang,
Masaklah sehingga ayam empuk dan kuah pekat. Jangan lupakan garamkan. Tak payah bubuh asam sebab tomato puri memang dah ada rasa masam.
Selamat Mencuba :-)


8 ulasan:

atie @ ejay berkata...

kak,pg2 ni mai ngendeng ayam kurkar..sedap je nampak..pekat

atie @ ejay berkata...

kak,pg2 ni mai ngendeng ayam kurkar..sedap je nampak..pekat

Sheila Shafeareen berkata...

Hai atie mmg sdp gabugan rempah kurma, kari, pes tomato harum kuah mmg npk pekat tu yg syok try yeee...

Cendana Kasih berkata...

sedapnyer kak..tgh cari respi ayam ni..hari2 masak merah, kicap, kari, sup...adoiii...boring...

Kakcik Nur berkata...

Dah lama tak masak ayam kurma. Tapi ayam kurkar ni nampak sedap juga. :)

Sheila Shafeareen berkata...

CK cuba resepi ni mmg sdp..buat pulak pekat2..kena gan nasi beperasa...pehhh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Cik Nur hee tulahhh lebih kurang je maskanye cam aym kurma..tp di tambah kan lg rempah kari dan pes tomato tu yg betambah sdp dan harum warna pun ada lain sikit...

Yana Shaiful berkata...

nyumnyuumm..sedap kan kak..yana bt lg smlm..cicah dgn roti pulak ^^

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More