Isnin, Februari 18, 2013

Ikan Cencaru Sumbat Sambal Kelapa


Assalamualaikum semua..hari ni betugas lah yee ibu2 di dapur siapkan pesiapan ank2 dah kembali kesekolah setelah seminggu becuti...puas ke jln2, balik kampung, hadiri mjls kenduri kendara? tentu syok jumpa sedara mara......yg x kemana2 tu pun sure best jugakan melayan kerenah ank2 di rmh walaupun penat tp terhibur .......pg ni tayang lauk yg di masak utk mkn tghari smlm...dah habis tau...goreng 4 ekor licin, maklum le dah lama x masak manu ni...tp kita tayang dua ekor jelah ye...kita suka tang sambal kelapa sumbat ni...kita saja buat lebih...yg lebih tu kita tumis garing2 sikit pastu boleh cicah sama isi ikan...sdp tau bau kelapa dan serai membangkit selera....


Cencaru Sumbat Sambal Kelapa

Bagan-bahan
3/4 ekor ikan cencaru / ikan jeket -dibelah belakang, dicuci bersih.
Gaul sama garam & kunyit, ketepikan dahulu)
Bahan sumbat
1/2 biji kelapa parut
1 cawan cili kisar - nak pedas lebih kan cili
4 ulas bawang merah *
4 ulas bawang putih*
1 inci halia*
3 batang serai*
garam & serbuk perasa secukupnya

Cara menyediakan
Bahan yg betanda * blend kering - sy tumbuk je
Dalam satu bekas masukan bahan yg di tumbuk tadi campurkan dgn kelapa parut, cili kisar, garam, gula gaul hingga sebati
Kemudian sumbat sambal kelapa pada badan ikan yg di belah dan sumbat juga kat bahagian yg sebelah kepala/perut padat2
Panaskan minyak dlm kuali.. goreng ikan.. hati2 masa tebalikkan ikan jangan sampai sambalnye tekeluar...

* Kalau ada lebihan sambal kelapa bolehlah di goreng dgn minyak yg sedikat...grg garing2 tau sdp cicah sama ikan....


6 ulasan:

Marsita yahya berkata...

nice....kami suka ni...

maz berkata...

Salam nor..waaa lauk ni memang spdappp...xyah lauk lain dh..ckupp syarat org kata...mksih ye sdi singah dpur kcik kmaz...

Rohah berkata...

menu ni sama ngan menu kita semalam..tp kita sumbat ngan sambal x de kelapa...sedapkan..

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum..Ikan cencaru ni klu goreng garam kunyit pun dah sedappp apa lagi klu ada sambal kelapa macam ni..lagiiiiii sedap kan....

ibundo berkata...

oww.. sedap. baru minggu lepas bundo masak macam ni. sedap ratah macam tu je cicah air asam.

Tanpa Nama berkata...

hubby nk mkn tu yang kena jugak wat

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More