Rabu, Februari 20, 2013

Kek Coklat Kukus dgn topping yg meleleh..perghhh :-)


Assalamualaikum...moga semua rakan2 sihat ye... ptg2 ni tayang kek coklat pulak ye...dan n3 kek coklat lg..harap x ada yg jemu....sabar, sabar ye...mmg kat rmh kita ni hantu kek coklat...so x ada masalah..godaan lg dari Kak Nor67...x tau nak kata ape dahhhhh sdp ..ikutkan sama je bhn2 gan kek coklat yg lain tu..tp bila di kukus rasanya lg lembap2...antara pilihan bakar dan kukus sy x kisah pun kedua2nya saya suka...kira kat sini dah byk lah saya cuba bebagai resepi kek coklat...mcm2 ada versi dan nama :-)....tang lelehan ganache tu pun sdp pekat nyeeee.. byk syokkkk layan....buat semlm bila pg td mkn buat bf rasanya enak, lg sebati...senang x payah nak potong2..kukus dlm bekas npk kemas....Tq Kak Nor67 bg kita rasa kek kukus ni pula heee...tq Kak Hanieliza dgn resepi kek coklat yg sdp ni....

KEK COKLAT KUKUS

resipi : K.Hanieliza
sumber : K.Nor@SecubitGaram


Bahan A
220 gm tepung gandum
1 s/k baking powder
1/2 s/k soda bikarbonat
50 gm serbuk koko
180 gm gula perang ~ manis yg ngam2, tak perlu kurangkan gula

Bahan B
2 biji telur
1 s/k esen vanila
Bahan C
200 ml susu cair atau susu segar
200 ml minyak mazola atau minyak sayuran biasa
200 mi air panas

Cara
1. Gaulkan semua bahan A dalam mangkuk supaya rata (ayak dulu kesemua bahan kecuali gula perang).
2. Pukul Bahan B dalam mangkuk berasingan. Masukkan dalam mangkuk bahan A. Kacau rata.
3. Masukkan Bahan C dalam adunan bahan A. Kacau rata.
4. Panaskan kukusan dan lapikkan kertas minyak dalam loyang 8 x 8 inci.
5. Masukkan adunan dalam loyang dan kukuskan selama 1 jam dgn api sederhana. Lapkan tudung kukusan sebelum tutup semula.
6. Bila telah masak buka tudung kukusan perlahan supaya air tidak menitik keatas kek.
7. Hiaskan dengan cream coklat.

* Bila guna bekas plastik kecik spt yg K.Nor guna ni, kukus kek selama 30 - 35min atau sehingga masak dgn api sederhana supaya tidak naik membumbung atau supaya kek tu tak merekah.
** tutup bekas plastik dgn penutup bekas supaya air tidak menitik masuk ke dalam kek.
*** bila kek dah masak, bolehlah diteruskan dgn membuat ganache.

CHOCOLATE GANACHE
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
300 gm coklat masakan ~ dipotong kecil
1 sudu besar susu pekat
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar butter
~ ~ ~
1/4 cawan air panas

Cara:
Panaskan susu cair dan susu pekat dgn kaedah double boiler.
Masukkan coklat masakan dan kacau hingga ianya cair.
Padamkan api dan masukkan butter. Kacau lg hingga cair.
Curahkan 1/2 dr ganache atas kek yg masih panas tadi hingga menutupi keseluruhan kek.
Biarkan lebih kurang 15 - 30 min supaya ganache tadi meresap ke dalam kek.
Panaskan kembali lebihan ganache td (kaedah double boiler) dan masukkan air panas.
Kacau sehingga sebati dan curahkan ke atas kek tadi.
Bila kek dan ganache dah sejuk, bolehlah dimasukkan ke dalam peti ais.
Boleh juga dinikmati ketika suam2 panas..

* mmg agak banyak ganache yg dihasilkan sbb nak kena siram 2x atas kek tu nanti utk menghasilkan kek yg super duper moist ^__^


15 ulasan:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Petang2 yang dingin ni memang buat kaka Ros terliur..

dZana berkata...

meleleh jugak tgok kek shiela.. huuu

Cendana Kasih berkata...

meh la satu tupperware

Nooriah Abdullah berkata...

tergoda sangat akak tengok kek ni, macam nak kena buat jugak ni hee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Puan Rose heee sdp kak makan ptg2 sambil megadap tv...terliuq tau

Sheila Shafeareen berkata...

Hai dZana hee leleh di buatnye ye...jgn lama2 cpt buat..nnt kempunan

Sheila Shafeareen berkata...

Hai dZana hee leleh di buatnye ye...jgn lama2 cpt buat..nnt kempunan

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ck hee x leh lawa tokey kek..akk pun masih belajar..insyaallah kalau buat mkn lg boleh le buat lg

Sheila Shafeareen berkata...

hai Kak Nooriah mmg sdp jgn lupa buat ye..sdp ni....tangkap leleh

rahel berkata...

Meleleh coklatnyer.....

Rohah berkata...

tak tahan virus coklat meleleh ni dah mula berlegar2..gegar keinginan sy ni kak..

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak rahel hee sdp surahab coklat yg lebih

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Rohah hee virus dah melanda balik..dah mula ye kak jom buat lg sdppppp...menikmati nya heee

hana berkata...

Salam kak... Tgh melayan melt coklat gak nih... Tp versi beli.. Hihihihi

yanAzhad berkata...

salam kak.. nak tanya.. mmg bekas plastik ni tahan utk kukus ye..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More