Jumaat, Ogos 03, 2012

Popia Serunding


Taraaaaaa siap dah satu kuih raya heeeee tp kan mcm x cukup jeeee...grmmmm sbb semuanya pengemar, yg dpt simpan pun sebalang, lg separuh dah kena ngapppppp....kita harus buat lg...serunding daging ni Mr.N beli kat kawan opisnya ...serunding pun sdp maklum le dari kelantan....projek menyimpul ni mlm td buat sambil2 negok tv...ramai yg menolong cepat siap...dah cepat kena goreng heeeee...seronok buat ramai2 ni, x le bosan...menyimpul pun x lah susah mane, sorang guting kulit, sorang letak inti, sorang tukang simpul siap lahhhh....kalau beli yg dah siap tu mau berapa harga? cecita heee tau kan mahal popia serunding sekilo...setengah kilo pun dah bebelas ringgit...x pelah pada yg rajin tu boleh le buat mcm saya...pada yg x sempat tu beli aje lg senang....jom layan...

 Serunding daging dan kulit popia, kulit popia sekeping besar tu sy potong jadikan 8 kepingan kecil

sebelum di goreng simpul banyak2 dulu

SERUNDING POPIA

Bahan-bahannya
Kulit popia
Serunding  - ikut suka serunding daging/ serunding ayam/serunding ikan/serunding kelapa

Cara-cara 
kulit popia (saiz besar) digunting kepada 8 bahagian.
Serunding diletak ke atas kulit popia
Kemudian, kulit popia yang berisi serunding digulungkan
Setelah digulung, kulit popia tersebut disimpulkan macam ikat tali, pandai2 ye ikat, takut putus kulit popia
Panaskan minyak dlm kuali dan boleh lah di goreng hingga keperangan, tos dan sejukan...simpan dlm bekas kedap udara


4 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

sedapnya mini popia inti serunding.Atie xbuat mini popia..order jer ngan kakak ipar..dia biz popia inti ikan bilis..

Zaliedana berkata...

Assalam kak,klo sy panggei simpul kasih popia gini..sedap tuh,mkn mmg xberasa,tgk2 abis sebalang,nak wat tuh punyalah lmbt,nk mkn jab jer,serunding daging n ayam bli kat klntan b4 posa byk g,tapi nk wat tuh yg xbape rajin cam akak..klntan punya serunding mmg sedap kan kak..

Mas berkata...

aduhaiii akak sorang ni menggoda aiii...
mas tahu makan jerk popia serunding nie kak..
sebab bercinta sikit bab mengadap popia tu..he3

nOOrsha berkata...

Salam kak..rajinnya menggentel popia...nak oder laaa..hehr..sebalang brp rm?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More