Khamis, Ogos 09, 2012

Iftar Ke 19 - Ayam Bakar Ala Sate


Assalamualaikum semua....Taraaaaa juadah semalam ni tau , sehari semalam  sy perap ayam ni...dari hari tuannya tayang terus petang tu perap dan semlm petang baru le masuk Oven membakonya...heeee kalau x ikut 24 jam pun x pe perap ayam tu..di sebabkan x nak derhaka ikut bulat2 mcm dlm resepi amboiii baiknya heeee.... masa Mas tayang ayam ni  mmg dah agk sedap punya nak pulak ada rasa cam sate...ikutkan sukatan gula tu banyak sampai 2 cawan tp tulah yg sdp..kalau di kurangkan rasa x berapa nak syok dan sebati rempah pun x npk bekilat...tp sapa2 nak buat tu takuk pada manis x ada masalah boleh kurangkan, ikut tekan sendiri janji rasanya sdp....Mr.N cadangkan raya nnt buat sate gunalah rempah perap ni katanya mmg sdp wahhhh dah ada pemintaan tu heeee....x rugi mencuba resepi ni tq Mas :-)


Ayam Bakar Ala Sate
Resepi : MasDuniaku


Bahan :
1 ekor ayam - dipotong2
15 biji bawang merah
1 labu bawang putih
2 cm halia
10 - 15 tangkai cili kering - ikut kepedasan sendiri
10 batang serai
2 cm kunyit hidup
1 sudu kecil garam
2 cawan teh gula pasir - resepi ni memang menggunakan banyak gula
5 sudu besar madu
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih

Cara :
Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu.
Tuang bahan kisar ke dalam bekas yang berisi ayam dan sebatikan.
Tuang madu dan sebatikan lagi.
Perap dahulu sebelum dibakar. Mas perap 24 jam .
Panaskan oven dan bakar ayam selama 1 jam dengan suhu 180c.
Mas guna api atas bawah untuk mendapatkan ayam bakar yang cantik garingnya dan sentiasa terbalikkan ayam tu...


cantik bekilat..sdp rasa rempah yg pedas harum.... nak buat sate perap gan resepi ni lah :-)....

7 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

memang confirm sedap nih!!

Mas berkata...

kak sheila....
memang mengancammmm ayam bakar ala sate akak tu...
tima kasih yerk sudi mencuba....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari hee x di nafi kan lg byk syok lahhh akk nak buat sate cucuk guna resepi ni raya nnt jgn meree heee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas tq yeee resepi ayam yg best...bebaloi try...budak2 pun suka rempahnya...

norlieharumaini berkata...

nak ikut jejak jugak.. hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai norlie heee ikut buat yee mmg bebaloi tau sdp nya

ijayuji berkata...

Salam kak sheila!! akak tgh buat apa tu?? ari ni kita super bz byk byk :D dah terasa2 makan satay kat kampung sedapnya! nanti balik nak carik satay jugak :D

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More