Rabu, Ogos 08, 2012

Iftar Ke 18 - Puding Roti Keju & Sos Vanilla


Assalamualaikum buat semua, rasa sedih pulak nak meninggalkan ramadhan yg mulia, tup tup hari ni dah masuk yg ke 19 kita bepuasa...moga di penghujungnya kita semua akan akhirnya dgn kebaikan dan  di penuhi dgn amalan yg di berkati InsyaAllah...seperti biasa lepas bebuka mmg x sempat  nak menjegah dapur ni..jadi kenalah lewat sehari be n3....semalam buat dessert pulak teringing nak makan puding roti keju...bekuahkan sos vanilla...hemmm bukan selalu pun makan keju2 cheese2 ni,  dlm setahun boleh dikira berapa kali  makan cheese..rasanya x sampai pun bekali2 hahahah lawak...boleh di bilang gan jari tauuuu...tp bila dah teringin apa salahnya kan....beketul2 ngap waduhhh byk enak sekali....resepi yg sangat sdp...enak dimakan sejuk curah pulak sos vanilah pehhhh lelehhhhh....sesuai juga buat utk jamuan mkn2 keluarga,.. nak buat masukan dlm bekas cawan plastik pun boleh dan terus kukus...lagi senang keja...kalau masuk dlm loyak pun ok juga tp nanti kena potong2..apapun ikut je citarasa sendiri...jom semak resepi Puding roti keju yg sdp ni....


Puding Roti Keju & Sos Vanilla

Bahan:
8 keping roti di siat2
1 tin susu cair
3 biji telur 1 cawan gula
1 sdp asen vanilla
Beberapa keping keju/slices cheese

Cara-cara
Telebih dahulu panaskan pegukus
Dalam bekas satukan susu cair, gula, telur, asin vanilla, di pukul hinga sebati
Masukan roti yg telah di siat-siat tadi kedalam susu yg dikocak bg tengelam
Masukan separuh roti yg direndam kedalam bekas kecil/loyang dan letak keju yg di potong kecil, tutup semula dgn lebihan roti lg...dan letak kaju di atas pemukaan roti ..
masukan dalam pegukus yg di panaskan..kukus dlm 15- 20 minit...
Sejukan puding roti

 Sebelum di kukus

Selepas di kukus

Untuk Sos Vanilla
Bahan:
1 tin susu cair
1/2 cawan gula
2 sudu besar tpg kastard dibancuh dengan 1/2 cup air
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara
Dlm periuk masukan susu dan gula kacau sampai gula larut
Masukkan esen dan bancuhan kastard, kacau hingga sebati ( hendaklah sentiasa di kacau) bila dah agak2 hampir nak pekat tutup api, jagan sampai pekat nnt beketul2 pulak.....
Sejukan dan boleh le di makan sama Puding Roti




10 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

mula ingatkan apalah kaju tu, hehehe.. sedapnya keju campur vanila.. urmmmm

mrs Gee :) berkata...

nampak sgt sedap.. mencabar btul..

Sheila Shafeareen berkata...

hai sari heee roti letak kaju mkn pulak sos vanila pehhh sdppp beb

Sheila Shafeareen berkata...

Mrs Gee heee sdp mmg godaan betul tau,,sekali nak bekali2 ngap try yeee buat pun senang

tun_telani berkata...

wallaaa.... sunggguh menggiurkan..

Salmi Khairil berkata...

http://www.mychefreadymeals.com/2012/07/mychefs-gourmet-blog-challenge.html jom sertai hadiah sangat2 menarik

Bicara Kak Noor berkata...

tekak sedang kering ni mmg teruja betul lah tengok ni dah meleleh dah ni Sheila aduii

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun hee sdp tunnn jom try buat..terliuq heee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Noor heee se ketul nak lg kak x puas mkn nya hee jemput buat kak...

Rohah berkata...

urmmm, mmg nampak sedap sangat..lebih2 lg tang keju tu..pantang jumpa..eheee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More