Khamis, Mei 09, 2013

Sotong Cili Api Daun Limau Purut


Salam besiaran...rakan2 semua dah siap masak ke...wah npk beselera mkn tghari tu...saja nak kacau je :-) ni nak n3 manu mkn mlm tadi...hemmm sesekali ubah resepi sotong mmg sedap..cadang nak masak kari sotong pastu npk rakan di Fb tayang resepi ni terus bekenan..apa sala nya kan kita cuba....mmg bebaloi jugalah memasaknya...pehh bau haruman tumisan dari jauh pun dah membangkit selera...tu belum mkn lg..pehhh sdp...beli 1/2 kilo sotong pun x cukup heee...kalau kwn2 nak cuba boleh le cari bhn ye masih sempat lg... jom negok resepi...


SOTONG CILI API DAUN LIMAU PURUT
Resepi : SAMBAL HIJAU FB - Deliaa Afnita

Bahan2 nya
Sotong 1/2 kilo
Cili api 10 tangkai - Sy kurangkan 5 biji
Lada hijau besar 3 tangkai
Bawang merah 4 biji
Bawang putih 2 ulas
Asam keping 1 keping,
Serai 2 btg - Sy tambah 1 btg serai dititik
Daun limau purut 3 helai
Kunyit, halia 1 inci
Garam, gula, serbuk pati ayam
Belacan 1 inci

Caranya
Sotong di bersihkan, toskan
Bawang, halia, kunyit, serai, daun limau, cili api, lada besar di bland, tumis, masukkan asam keping, belacan...tggu sampai wangi...masukkan garam, gula, perasa....tggu lg sampai btul2 kering...baru masukkan sotong....dah siap..tumis sampai btul2 kering, sb sotong tu keluarkan air....

resepi ni sungguh wangi..sb ada serai,daun limau purut...plus2 belacan....


4 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Aduh ... berapi makan ni shiela :D

Sheila Shafeareen berkata...

hee Kai Nur Hayati hee mana yg kuat pedas leh letak byk... mcm saya letak lima biji je..tu pun kira pedas juga next kena kurang kan lg dlm 2-3 biji cukup hee ape pun mmg sdp resepi ni

Mas berkata...

sedap tu kak makan ngan nasi panas...

sheila nshafeareen berkata...

Betul tu Mas mkn dgn nasi panas2 pastu grg kan telur pun dah cukup ...bau harum mcm bauh tomyam daun llimau purut

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More