Khamis, Mei 09, 2013

Pulut Kuning & Rendang Ayam Pindang


Salam besiaran...ni nak masuk pulak manu sarapan pg td...amboi bepulut kuning bagai siap dgn rendang lg...niat x ada apa2 pun... just saja2 je buat utk mkn..lg pun lama dah x mkn pulut..tambahan lg semlm rakan alam maya Kak Tun tayang pulut kuning juga besama rendang, tu yg buat tegoda di goda heee...semua di siapkan pada sebelah mlm...sebelah pg tinggal hangatkan balik rendang....ada yg bawa bekalan dan ada yg nak sarapan di rumah harap2 x le megantuk ye masa buat kerja..... jom layan

Pulut Kuning

Bahan -bahan
3 cwn beras pulut (+-500 gram)
250 ml santan
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 keping asam gelugor
1 helai daun pandan - di potong 2
Air untuk merendam pulut - sukatan air 1 - 1 1/2 inci melebihi paras pulut

Pulut kuning hampir siap dan menunggu kuah rendang kering sedikit....

Cara-cara
Beras Pulut di cuci bersih.
Masukkan air, serbuk kunyit dan asam gelugor ke dalam bekas dan kacau supaya serbuk kunyit larut.
Kemudian masukkan beras pulut dan rendam semalaman.
Keluarkan asam gelugor, cuci dan bilas beras dengan air paip untuk membuang sisa-sisa kunyit.
Didihkan air dan masukkan beras dan separuh daun pandan ke dalam pengukus, ratakan.

Kukus selama 15 minit atau sehingga 3 suku masak.
Angkat dan masukkan ke dalam mangkuk besar bersama baki daun pandan tadi.

Tuangkan santan yang telah dicampur dengan garam gaul rata.
Kemudian ratakan semula pulut ke dalam pengukus dan kukus semula selama 15 - 20 minit atau sehingga masak.

Sesuai di makan bersama rendang, sambal tumis, masak berlada/ sambal. Selamat mencuba untuk resepi Rendang Ayam Pindang ada di sini

 v

20 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Amboi shiela dah tayang pulut kuning pulak hari ni... tergoda i u... ;-)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Nur Hayatie heee tulah kak termegidam hahhahah..kebetulan lama x metanak pulut...saja buat utk sarapan pg...lauk rendang tu sekali buat boleh mkn sama nasi juga

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam, kak Ros pun teringin tengok pulut kuning dan rendang ni..nak kena tunggu hari minggu ni...

Cendana Kasih berkata...

amboi kak,oren pulutnyer...sedap tu..saya ni sejak makan rendang pindang tu kat rumah D, skrg ni kalo buat rendang ayam, mesti buat rendang pindang...sedap,Jebat pun suka

Hanim berkata...

Sedapnye...lama xmakan pulut...nak buat la nanti hehehe.

Azian Nd berkata...

Salam Sheila. Teringin juga nak makan pulut kuning bila tgk ..apalagi dengan rendang tu.

adda syuhada berkata...

salam k.sheila...

terliur plk tengok pulut ngn rendang tuh..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Puan.Ros hee buat ye akk mmg sdp ni kalau dpt buat mkn pula ramai2 besama keluarga...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Puan.Ros hee buat ye akk mmg sdp ni kalau dpt buat mkn pula ramai2 besama keluarga...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cendana Kasi heee inci tu warna kuning tapi teletak lebih nak bg lg meriah warnanya hee..sdp rindang pinda resepi pun semple

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Hanim heee ada masa buat ye sdp juga di mkn samma sambal tumis

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Azian...hrp akk sihat sdp kak sekali pekana mkn pulak dgn rendang ..hilang diet saya eheehh

Sheila Shafeareen berkata...

w'sala adda hee ada masa buat ye...nntx buat kempunan pula

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam...
sedapnyerrr.. tak tahan tengok bila pulut kuning digandingkan dgn rendang tu.... memang gu sekutu dialah tu... hehe...

umi's cup cake berkata...

Salam Nshfeareen,
pulut kuning ni anak2 umi suka sangat tapi tak makan dengan rendang..makan dengan telur rebus...rendang hanya umi dan suami je

INA berkata...

kejamnya....x nak tgk..hihih..

Rohah berkata...

Baru singgah dapur kak hazila tgk pulut kunyitnys..kat sini pun ada gak..special ls rendangnya..

hana berkata...

salam kak....
bestnyer ader pulut kuning ngan rendang ayam. sedapppp!!

Nadz Nazharzan berkata...

Assallamualaikum kak shiela..

Pulut mmg kena sangat digandingkan dengan rendang. Sedapnya nampak rendang ayam tu. Suka sbb tgk cam basah2 sikit..

Pokok Manggis Depan Rumah berkata...

sedapnya. Nak cuba juga..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More