Khamis, Disember 27, 2012

Rendang Nangka


Salam besiaran di pg khamis harap semua rakan sihat2 hendaknya...rendang nangka lauk sajian tegahari semalam...hemmm sdp pulak tu...mkn gan nasi putih..lepas tu ambik semangkuk buat ratah...:-)... kita bukan selalu  makan nangka.....lg pun nangka tu dah di rebus empok...x le berangin perut dan satu badan ....tp x tau le kalau ada yg x boleh mkn nangka langsung...yg mana x boleh tu jgn mkn nnt melarat pulak...sajian ni pun sesuai buat utk lauk masakan kg time kenduri kendara...ada pulak lawankan sama ikan masin pehhh...resepi rendangnya  x susah senang je mudah2....jom kita negok :-)


RENDANG NANGKA
Resepi : Kak Hanieliza


Bahan-Bahan: 
1 kg nangka muda
250 gm daging - Sheila letak aym yg di potongh kecil
1/2 cawan minyak masak
5 cawan pati santan
1/2 cawan gm kerisik
3 keping asam keping
3 helai daun kunyit [koyakkan]
garam
Sheila tambah dgn 1 batang serai titik

Bahan-bahan dikisar:
5 batang serai
5 sm halia
5 sm lengkuas
3 sm kunyit hidup
3 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
15 tangkai cili kering
15 biji ciliapi - Sheila kurangkan pd 5 biji 

Cara:
1. Nangka dibersihkan dipotong-potong kemudian direbuskan hingga empuk/lembut.
2. Angkat dan toskan airnya. Ketepikan.
3. Panaskan minyak dalam kuali kemudian tumiskan hahan-bahan kisar tadi hingga garing.
4. Masukkan santan, garam, nangka dan daging.
5. Maskkan sehingga pekat dan daging & nangka lembut.
6. Setelah itu masukkan daun kunyit dan kerisik. Kacau sekali sekala hingga kering dan naik minyak.
7. Hidangkan..

11 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Kalau dapat kat kakcik rendang tu, pastinya kakcik ratah begitu saja. :)

INA berkata...

sedapnya kak..lama x makan..lebih ratah dari makan gan nasi..hehe..

Cendana Kasih berkata...

dapnyer.. dah tak ingat dah bila last makan...berbelas tahun dah

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Dah lama tak buat n makan rendang nagka ni .. sedap akak tengok tu... sama juga .. akak suka meratah nangka ni :D

Nooriah Abdullah berkata...

sangat sedapppp nmpak tu aduhhh lama nya akak tak makan nangka kalau dpt seketoiii pun hilang kempunan ni heee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak cikNur hee betul tu ratas yg sdp...sambil negok tv duduk besila..tp jgn mkn byk mana yg x tahan tu kan....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ina sdp kan...dpt pulak mknramai2 dgn kawan...bila ni nak gedar2 boleh juga masak lauk2 kg...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cendana Kasih heee lama ye ko x mkn heee g cari nangka kat pasar tani tu...merempit kejap..dah buat hantar sini heee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Yatie hee sdp meratah..be tambah2 di buatnye....

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Nooriah hee cukup ke seketul ..kalau akk dekat sebelah rmh dah pasti sy hantar kan lauk ni heeeee

Yatie berkata...

waduhhhhh sedapnya tngk rendang nangka ni....lapor leerrr

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More