Khamis, Disember 20, 2012

Kek Pisang Mudah



Salam sejahtera buat semua di pagi khamis... sy namakan resepi ni kek pisang mudah hee bukan apa mmg mudah nak membuatnya...salah satu lg resepi kek utk yg mana2 nak belajar membaking..ank2 pun boleh mencubanya, ...kira semudah abc jugalah :-)......bahan yg di perlukan pun x banyak senang nak ingat...kira bebaloi  buat kek ni dah lah mudah sdp pulak tu...kali ni sy buat sampai dua adunan..sbb sy suka makanan yg berasaskan buah pisang...kek ni bila dah semalaman lg sdp rasanya cuma kat sini sy lebih kan pisang, tu yg npk pisangnya ada beketul2 dan kek sedikit basah2..apapun tetap gebus dan lembut ...resepi kek saya ambik dari dapur sifu saya..cikgu kuih yg cantik manis Zalina Zainal dan resepi asal dari Ros Jintan Manis...sapa2 nak cuba boleh lah buat utk sarapan petang...tq ZZ....jom intai


Kek Pisang Gebu, Simple, Mudah
Resepi : Jintan Manis
Sumber : Zalina Zainal

Bahannya
2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur

Caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.
2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.
3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.
4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.


11 ulasan:

Qasey Honey berkata...

mmg nk nmpk sedap sgt kek pisang ni..tp bru pg td mak QH telah mjemputkn pisang yg ade..kena cri pisang lg la nmpknye ni..hehe

dZana berkata...

akk pun suke mende2 yg ada pisang, klau kek basah2 camni lagi lah suke.. mkn pulak time panas2 kuar oven tu.. msti laju jer..

Sheila Shafeareen berkata...

heee Qasey baru buat jemput2 pisang ye...x pe leh beli lg pisang..kek yg mudah lg sdp....

Sheila Shafeareen berkata...

dZana betul tu setuju ada yg suka kering dan ada yg suka lembab mcm ni..apa pun etap gebus..mkn panas byk syok heee

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Memang mudah akak tengok resepi ni shiela tapi kena ada kerajinan baru boleh buat hahaha terutama orang seperti akak kan ehe :D

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Yatie hee xpe kalau akk nak boleh sy buatkan pe salahnya...nnt mood rajin dtg le heee meh saya bg semagat heee

Amie berkata...

Kek pisang memang tak tolak... suka sangatttt!

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie betul tu..salah satu kek yg org suka juga...buat utk kenduri kendara...

tun_telani berkata...

slm kak sheila, ni antara resepi kek pisnag yg plg senang tun penah jumpa! hihi.. nmpk pun moist betul tu.. rasa mcm nk ngap terus je.

zila norazila berkata...

wahh sedap..tadi kt dapur kak madihaa pun ad akek pisang..nk beli pisang dulu baru bole buat nie:)

Cendana Kasih berkata...

amboi...senangnyer...sure best ni...jap yer, nk curi pisang kat monyet jap

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More