Isnin, Disember 31, 2012

Marble Strawberry Coklat Cake


Assalamualaikum..ada yg dah habis becuti ke?sehari dua ni npknye bz lah ye nak siapkan keperluan pesiapan ank2..ada yg dah mula nak hantar ank2 balik asrama, siapkan bekalan itu ini, yg kat rumah pun x menang tangan juga...megosok baju sklah behelai2...tu x campur gosok baju bos ke pejbt lg pehhhhh....pada anak2 yg nak naik melangkah ke alam pesekolahan, yg nak masuk seklah tu moga segala semuanya di permudahkan..yg penting ank2 semua besemagat kembali menuntut ilmu di dunia dan akhirat.insyaAllah .amin ye....ni kisah mkn pulak...heee hee n3 last di tahun 2012... kira kek di akhir tahun....Marble  Strawberry Coklat Cake ....hemmmm wawawa sdp harum....dgn rasa coklat dan gabunkan pulak sama strawberry mmg harum gitu....kek pun lembut dan gebu....kek ni kita bako ptg semalam...ada separuh lg buat utk sarapan pg ini....sedia maklumkan kt rmh ni kalau buat kena lebih sikit...sbb penghuni lebih juga heeeeeee :-) kalau ada yg x nak letak perasa ni boleh le ejas2 dgn perasa lain...
Adunan kek ni Sheila buat dua mangkuk.... satu adunan coklat dan satu lg adunan rasa stawberry...kira semua bhn tu sy gandakan dua tau.....tu yg dpt byk....boleh buat muffin mini lg



Marble Kek
Resepi Sumber : Cikmanggis

Bahan-bahannya:
200 gm tepung naik sendiri.
230 gm butter.
220 gm gula halus.
4 biji telur grade B.
1 tsp essen vanilla.
1 tsp baking powder.
2 tbsp susu segar.
2 tbsp serbuk koko
1 tbsp coklat emulco.
* yg satu lg adunan Sheila letak perasa Strawbbery

Cara-caranya.
Sapukan loyang berbentuk bulat ukuran 8"x3" dengan butter dan alaskan dengan kertas minyak.
Ayak tepung dengan serbuk penaik.
Pukul better dan gula hingga kembang dan masukkan telur satu persatu hingga habis.Pukul lagi.
Kemudian masukkan esen vanilla,susu segar dan tepung .Pukul hingga gebu.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.Satu dibiarkan dengan warna asal dan satu lagi dicampur dengan serbuk koko.
Sendukkan satu sudu besar adunan plain kemudian sendukkan satu sudu besar adunan coklat keatasnya...berselang seli..
Lakukan proses yang sama hingga siap.Last sekali hentakkan sikit loyang agar adunan padat dan sekata.
Bakar hingga masak


8 ulasan:

Cendana Kasih berkata...

lawa belang rimau nyer kak Sheila... nampak gebu...sure sedap...ada lagi tak? nk serang niiii

Mas berkata...

cantikkk kek marble tu kak...

Sheila Shafeareen berkata...

hai ck hee belang rimau meguam....nasib x letak oren hitam....sdp meh le ada lg ni

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas heee buat belang biasa je tu tindih2...sdp harum baunye..dan lembut

Gee® berkata...

Harum bau strawberry smpi ke sini... nyam2x

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Je hee kalau jee dekat sure akk hantar 5 potong heee sdp jeeee....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Shiela... yummy.. akak nak akak nak sepotong jer :D

zila norazila berkata...

alahaiii belang2 tue mengancam..nak mintak sikit klu ada lg:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More