Sabtu, Oktober 27, 2012

Kek Pisang Gebu


Kek pisang gebu..mmg sdp kek ni...cara penyediaan pun amat mudah...bahan juga x banyak...cuma kena beli pisang je....tang bau kek ni masa di bakar mmg buat x tahan...mak haiii harumnya...kalau bulan puasa membakar kek sure tegugat iman hee :-)...kek ni sy buat pagi khamis....cadangnya konon kalau bakar awal x lah jadi kalot..sbb lepas mkn tgahari nak cari bahan2 mentah utk di masak mlm raya...alih2 ada yg x tahan kot dgn kek pisang yg dah lama di sejukan.... ank2 terus minta izin nak makan...hemmm...x sampai hati pulak...benda dah ada x akan nak simpan2...potong juga utk mereka2...rupanya x cukup nak lg.....sy pun rasa juga..hemmm mmg sdp terasa kelembutannya..gebu, kemanisan mmg secukup rasa...cuma saya telebih letak pisang dan susu cair...ada npk sedikit lembab di situ......tp kek ni mmg tebaiklah insyaallah akan buat lg :-)....ada juga borak2 sama Ina Pesona...kalau nak tahu Ina ni mmg pandai buat Kek Span tauuu...Ina kata dia pun suka pd rasa kek pisang gebu ni lembut jeeee..lepas bakar terus Ina potong dan makan....kek pisang gebu sempat juga saya sajikan di pg Raya Aidiladha...rezeki pada yg dpt merasa...lain kali kena buat dua adunan baru dpt banyak....resepi saya ambik dari dapur rmh Ina pesona...dan resepi asal dari DayangJack...tq


Kek Pisang Gebu
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang
Sumber : Ina Pesona

bahan-bahan : loyang 8 inci (menggunakan api atas & bawah)
  • 2 cawan  tepung gandum (DJ guna 1 3/4 cawan tepung dan 1/4 cawan horlicks)
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 1 cawan pisang yang sudah dilecek
  • 1/2 sudu besar ovalette
  • 1/4 cawan susu cair atau susu segar
  • 4 biji telur gred B
  • 1 cawan gula kastor (-/+)
  • 1 sudu kecil esen vanilla atau esen pisang
  • 100 ml minyak jagung atau mentega cair
Cara-cara :
  1. Panaskan oven pada suhu 160-170C atau ikut suhu oven masing-masing. Griskan loyang kek dengan mentega.
  2. Dalam bekas/mangkuk yang agak besar, satukan kesemua bahan di atas KECUALI pisang dan minyak jagung/mentega cair. Putar adunan pada kelajuan minima selama 1 minit dan kemudian putar lagi pada kelajuan maksimum sehingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan pisang yang sudah dilecek tadi dan putar perlahan hingga sebati.
  4. Akhir sekali tuangkan minyak jagung/mentega cair dan kacau perlahan-lahan dengan menggunakan senduk kayu atau spatula.
  5. Apabila sudah sebati, tuangkan adunan ke dalam loyang kek dan bakarlah selama 45-50 minit atau hingga masak keperangan. 
  6. Setelah masak, sejukkan kek sebelum dipotong.


0 ulasan:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More